dinsdag 3 juli 2012

Van Cuxhaven naar Vlieland

      

      
We verlieten, maandag 2 juli om elf uur, de jachthaven, één uur voor hoogwater Cuxhaven en hadden we nog een paar uur de stroom tegen. De afstand van Cuxhaven naar Vlieland bedraagt 150 Nm. Met een ZW-3/4 en een NW-koers zeilden we de Elbe af. We maakten flinke vorderingen, toen ook het tij met de Elbestroom ging meelopen. Twee jachten gingen met ons mee, een Zweed en een Duitser. Even later kwam het museumschip de ELBE 3 ons tegemoet, een zusterschip van de ELBE 1, die we de vorige dag hebben bezichtigd. Om 17:00 uur passeerden we de Rede van de rivier de Jade, waar diverse vrachtschepen lagen te wachten, waarschijnlijk voor toestemming om naar Bremen te varen. Vanuit de Jade kwam er een sleepboot met een sleep onze richting uit en voer steeds dichter naar ons toe, zodat we maar even via de marifoon vroegen wat zijn plannen waren. En dat plan was de koers doorzetten, die hij had, zodat we maar wijselijk besloten onze koers te wijzigen en achter hem langs te varen. Om 23:00 uur werd het donker, even nadat we het eiland Norderney hadden gepasseerd, waar de Zweed, die voor ons voer, kennelijk naar binnen ging voor een overnachting. De wind was inmiddels al weggevallen en hadden we onze motor bijgezet, zodat we op motor en grootzeil verder voeren. Om 01:00 uur kwamen we in de buurt van Borkum, waar kennelijk een “construction area” was afgebakend, want we hoorden via de marifoon dat er vele jachten daar binnen voeren en die met dringend verzoek te verstaan werd gegeven om dat gebied direct te verlaten. Nadat wij de coördinaten van dat gebied hadden genoteerd, zagen we dat onze koers daar ook doorheen liep, zodat we snel onze koers meer naar het zuiden hebben gewijzigd. Om half twee bij dat gebied te zijn aangekomen, zagen we in het donker vele verlichte werkboten en diverse palen staan met verlichting er op. Kennelijk zijn de Duitsers weer bezig met een nieuw windmolenpark?  Het was erg druk met scheepvaart bij de ingang/uitgangsgeul naar Borkum. Ook kwamen ons vele Nederlandse jachten tegemoet, die kennelijk ’s ochtends vroeg bij Vlieland waren vertrokken. De wind trok ook weer aan tot Z-4 met vlagen van 5 bft, zodat we met ruim 8 knopen op het log flinke vorderingen maakten. We klokten zelfs even een maximum van 9,1 knoop. Het was een prachtige zeiltocht in de bijna volle maan, waardoor we enig zicht hadden en onze Carina zich lekker voelde met de weinige golven vanwege de aflandige zuidenwind en als beloning met behoorlijke snelheid door het water kliefde. Helaas verdween de volle maan even later door de bewolking, waardoor het zicht afnam. Om vier uur ’s ochtends begon het weer licht te worden. De wind nam langzaam weer af naar Z-3 en zo kwamen we omstreeks tien uur in Vlieland aan, waar we opeens ook het fraaie Duitse klassieke jacht dat kennelijk nog achter ons zat ontwaarden en die doorvoer richting Texel. Ons rondje Limfjord is beëindigd. Morgen gaan we naar de Blocq van Kuffeler, onze thuishaven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten