woensdag 4 juli 2012

Weer terug in de Blocq van Kuffeler

Vanochtend verlieten we de jachthaven van Vlieland om 07:45 uur, waar het inmiddels volgepakt was met jachten. De wind was ZO-3 en tegen, zodat we de motor moesten bijzetten om nog tijdig thuis te komen, want de afstand naar onze thuishaven, de Blocq van Kuffeler, vanaf Vlieland bedraagt 63 Nm. We kwamen de veerboot van Vlieland en vele vissersboten tegen en om 10:00 uur passeerden we Harlingen. Om 11:00 uur voeren we Kornwerderzand binnen, waar de brug van de afsluitdijk al direct openging en wij zo in de geopende Lorentzsluizen konden varen. Wat een meevaller. Ook op het IJsselmeer was er geen wind en op de motor arriveerden we om 14:50 uur bij de sluizen van Enkhuizen en ook die stonden al open, zodat we om 15:00 uur alweer op de Markerwaard waren voor de laatste 18 Nm. Om 17:45 uur meerden we af in onze jachthaven, waar onze buurman net met zijn jacht net vertrok voor een reis naar de oostkust van Zweden. Het was erg warm en geen wind. Weer eens wat anders dan de kou die we onderweg en vooral in het begin hebben gehad. Helaas is deze vakantie ook weer aan zijn eind, maar we hebben een mooie tocht gemaakt al was het weer deze zomer niet al te best. We hebben 17 mooie zonnige, 17 redelijke en 9 slechte dagen met veel regen en wind gehad. Bijzonder was dat we vanuit Vlieland met mooi weer “non stop” door de Duitse Bocht naar Thyborøn aan het begin van het Limfjord konden varen, want daarna hadden we alleen maar dagen met meer dan windkracht 6 en werd het zeer koud. Ook stond de windrichting meestal verkeerd, zodat we weinig hebben kunnen zeilen. Het aantal motoruren bedroeg 121 en het aantal zeiluren 44. De totale afstand was op de GPS-plotter 972 Nm, maar in werkelijkheid hebben we 1030 Nm over het water gevaren. Meer stroom tegen dan mee. Het Limfjord vonden we mooi, maar is niet echt spectaculair. Het lijkt enigszins op Friesland, maar dan heuvelachtig, uitgestrekt en veel rustiger. Opvallend is dat het noorden van Denemarken niet echt op buitenlandse toeristen is ingesteld. Vele musea en andere bezienswaardigheden waren niet open of alleen in het weekend en alle informatie is bijna alleen in het Deens gesteld. Dit neemt niet weg dat het Limfjord een fantastisch vaargebied is met vele eilanden en een prachtige natuur heeft. Het weer blijft echter wel elke keer het probleem, want bij mooi weer is Denemarken een eldorado voor de watersporters, maar bij langdurig slecht weer vraag je je soms wel eens af, wat je daar eigenlijk te zoeken hebt. Gelukkig hadden we meer goede dan slechte dagen en hebben we ons geplande tocht helemaal kunnen afmaken. Volgend jaar echter gaan we na drie jaar Denemarken mogelijk weer eens afzakken naar het zuiden. Tot volgend jaar hebben we de tijd om een plan hiervoor te maken.