donderdag 31 mei 2012

Holstebro

De weersvoorspelling voor vandaag was onstuimig. Veel wind, fris en weinig zon. Geen weer om te fietsen of een Openluchtmuseum te bekijken, zodat we al snel besloten om het “Holstebro Museum” in Holstebro, ca. 15 km ten Zuiden van Struer te bezoeken. Om half elf vertrokken we vanuit onze boot richting het trein- en busstation van Struer. Tien minuten na elf stapten we in de bus naar Holstebro, waar we via fraaie glooiende landschappen een half uur later aankwamen. De buschauffeuse was zo vriendelijk om ons nog even de weg te wijzen. Holstebro is een middelgrote plaats met een druk winkelcentrum, waar het vol met moderne kunstwerken staat. Zelfs de middenstand doet mee, want bij een restaurant midden in het centrum troffen we nog tussen de tafeltjes een standbeeld van een everzwijn aan. Na door het winkelgebied te zijn gewandeld, kwamen we aan de andere kant van Holstebro een oud huisje tegen, waarin een museum voor de kleinkunst was gehuisvest. Helaas was dit museumpje gesloten. Om 12:30 uur kwamen we bij het Holstebro Museum aan. Het museum is opgedeeld in twee gedeelten: Een Kunstmuseum en een Lokaal Historisch Museum. Wij kwamen voor het laatste, maar als je eenmaal een ticket had, dan mocht je beide musea bezichtigen. Het Lokaal Historisch Museum vertelt over de geschiedenis van het stadje en de regio er om heen. Van geologie, natuursteen, brons en smederijen tot de Middeleeuwse handwerk en handel, waaronder staalbewerking en tabaksindustrie. Na ook nog even het kunstmuseum te hebben bezocht waar een paar “geweldige” Picasso’s te bewonderen zijn, gingen we om 15:30 uur weer met de trein terug, waar we ca. een kwartier later weer op het station van Struer uitstapten. Op onze boot aangekomen namen we nog even onder het genot van een drankje en hapje, lekker uit de wind achter onze buiskap gezeten, de dag door. Voor morgen is slecht weer voorspeld, dat kunnen we dan mooi gebruiken om morgenochtend wat boodschappen te doen en  daarna hebben we het voornemen om het Bang & Olufsen museum in Struer te gaan bekijken.