donderdag 24 mei 2012

Van Kornwerderzand naar Vlieland

Dachten we gisteravond heerlijk voor anker te liggen, passeert er een onweersbui om 22:00 uur, waardoor de wind van NO-3 naar ZW-7 draaide, zodat we niets anders konden doen dan het anker op te halen en een toevlucht te zoeken aan een passantensteiger bij de Lorentzsluizen. Deze lag al vol met andere jachten en bij het aanmeren liepen we ook nog aan de grond, zodat we ca. 1 meter van de het naast ons gelegen jacht bleven steken in de modder. Omdat we geen andere keus hadden, zijn we maar blijven liggen.
De volgende dag was het weer opgeknapt met een NO-4. We vertrokken om 9:30 uur. Het was nog even lastig om uit onze benarde positie te komen. We lagen in de modder en inmiddels ook aan lagerwal, maar met kundig manoeuvreerwerk, was dit ook weer opgelost. Achter ons in de Lorentzsluizen had men kennelijk moeite om aan te leggen, want drie jachten lagen dwars en tegen elkaar aan met alle commoties vandien. Ja, schipperen is ook een vak. Om 10:30 uur waren we de sluis uit en passeerden we de brug van de afsluitdijk. Het eerste stuk was niet te bezeilen en hebben we de motor bijgezet. Bij de draaiïng naar Harlingen konden we onze zeilen hijsen. Onderweg passeerden ons diverse vissersschepen en veerboten van Harlingen naar Vlieland resp. Terschelling. De wind trok nog even aan naar NO-5, zodat we met 8 knopen op het log Vlieland snel zagen naderen. Ook passeerde ons een gigantisch motorjacht varend onder Engelse vlag richting het zeegat, kennelijk van een werf in Nederland op weg naar Engeland. Om 14:00 uur kwamen we in Vlieland aan, waar vanwege  de drukte het al zichtbaar was dat het Pinksterweekend er aan komt. Gelukkig waren er nog voldoende lege boxen beschikaar en zo meerden we in een vrije box af. We spraken nog even met de eigenaar van een opgeknapte voormalig oud Oostduits vaartuig, dat we ca. 20 jaar geleden in Vlieland nog in vervallen staat hadden bewonderd. Inmiddels is het schip door de eigenaar praktisch geheel opgeknapt en bijna zeilklaar. Bij het havenhoofd zagen we nog diverse jachten en charters van de bruine vloot binnen komen. Morgen zou de wind NO tot O-5/6 zijn. Geen goede wind om richting Denemarken/Duitsland te zeilen.
Dus waarschijnlijk een dagje fietsen op Vlieland.