dinsdag 29 mei 2012

Van Thyborøn naar Lemvig

Gisteravond begon het hard te waaien, NW-7, die later wat naar het NO draaide met dezelfde windkracht. We lagen de hele nacht te schudden in onze kooien, maar met de geruststelling dat we tijdig in Thyborøn waren aangekomen. De volgende ochtend bleek de “Carina” een volledige zandbak. Mooi die fantastische zandstranden in Thyborøn, maar niet voor onze boot. Nadat we naar een andere steiger waren gevaren waar wel water voor handen was, hebben we haar na ca. anderhalf uur weer enigszins schoon gekregen. Daarna omstreeks half twaalf zijn we maar direct vertrokken naar Lemvig, een plaatsje 11 Nm Oostelijk van Thyborøn. Er stond na de onstuimige nacht inmiddels weinig wind, zodat we op ons fokje richting Lemvig zeilden, waar we op een zandplaat een groep zeehonden tegenkwamen. Halverwege viel de wind bijna geheel weg en hebben we het laatste stuk op de motor gevaren. Zo kwamen we om 14:20 uur aan in Lemvig. Het weer was verder mooi, zonnig maar wat fris. In de haven van Lemvig kwamen we een vervallen viskotter tegen uit Brixham. Dat deed ons denken aan onze zeiltocht in 2008 langs de zuidkust van Engeland, toen we ook het idyllische vissershaventje Brixham hebben bezocht en waar het standbeeld van Koning Willem III aan de kade staat. Hoe is dit schip nu hier gekomen, vroegen wij ons af. Na het plaatsje Lemvig te hebben bekeken, dat één druk winkelstraatje, een leuk wit kerkje en een pleintje met een mooie fontijn  heeft, liepen we nog naar het achterland van Lemvig, waar we een mooi uitzicht hadden op een binnenmeer met het bekende glooiende fraaie landschap van Denemarken.  Daarna zijn  we teruggegaan naar onze boot, waar we vanuit de kuip een mooi uitzicht hadden op de kade en het plaatsje Lemvig. Het plan is om morgen naar Struer te gaan, ongeveer 16 Nm ten Oosten van Lemvig.