zondag 27 mei 2012

Oversteek van Vlieland naar Thyborøn



Het startdoel voor onze vakantie is Thyborøn, gelegen aan de Westelijke ingang van het Limfjord in de kop van Jutland (Denemarken) net onder Skagerak. De Gribfiles (weerkaarten) gaven aan dat de volgende 2 dagen er een hogedruk gebied in de Duitse Bocht kwam te liggen. Weliswaar tmet een uit het NO- tot Oosten komende tegenwind, maar gelukkig met weinig windkracht. De dag erna zou het al weer NW6-7 zijn in het Skagerrak, dus ook bij Thyborøn. En ook de dagen erna voorspelden niet veel goeds. Ons oorspronkelijk plan om via Borkum, Helgoland, Esbjerg en Hvide Sande naar Thyborøn te varen, is niet meer goed haalbaar. Dus besloten we om het traject maar in één keer te doen ofwel direct dwars door de Duitse Bocht van Vlieland naar Thyborøn. De afstand bedraagt 240 Nm en met een gemiddelde snelheid van ruim 6 knopen betekent dit 36 tot 40 vaaruren, zodat we slechts één nacht hoefden door te varen. We besloten dus nu of nooit. We vertrokken zaterdag 25 mei om 5:30 uur uit de vanwege het Pinksterweekend overvolle haven van Vlieland en zeilden nog met de laatste ebstroom door het zeegat naar buiten. De route was verder helaas niet te bezeilen en ook stond er te weinig wind, zodat we met motor en grootzeil op richting Thyborøn koersten. Na ca. 80 Nm te hebben afgelegd, passeerden we een groot Duits windmolenpark in aanbouw. We hadden daar al iets over gelezen. De Nederlandse Staat vond dat dit op hun grondgebied plaats vond. Ja, leve de EU... Voordat we de nacht ingingen passeerden we nog een Duits platform, waar we weinig teken van leven bespeurden. Om 9:45 uur genoten we nog van de fraaie zonsondergang, maar om 23:00 uur werd het pas echt donker, hoewel het minder donker was dan tijdens de nachtelijke tocht van Cuxhaven naar Vlieland van vorig jaar. We hadden dit keer een wachtsysteem ingedeeld van één uur op en één uur af en dat verliep prima. ’s Nachts zaten we middenin de Duitse Bocht en hebben we slechts enkele zeeschepen gezien. Toen het licht werd omstreeks 5:00 uur en na ca. 160 Nm te hebben afgelegd, zaten we op de breedtegraad van Esbjerg. We maakten flinke vorderingen. Het weer was inderdaad goed voorspeld en zeer stabiel. Ondanks de weinige tegenwind hebben we het hele traject voorspoedig afgelegd met een stevige schouderklop naar onze motor, die 36 uur achtereen heeft staan draaien maar daarvoor als beloning de gehele tankinhoud praktisch had opgedronken. We kwamen om 17:30 uur in Thyborøn aan, waar we nog een goede ligplaats konden bemachtigen, ondanks het Pinksterweekend. We zijn een week eerder op ons startdoel Thyborøn aangekomen dan we hadden gepland. Dat betekent dat we het vanaf nu rustig kunnen aandoen en ook meerdere plaatsen aan het Limfjord kunnen bezoeken. Vannacht eerst eens goed bijslapen en dan morgen Thyborøn bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten