Gisteravond nog even naar de boeiende wedstrijd Denemarken
tegen Duitsland gekeken, die via een Deense TV-zender op de laptop te zien was.
Dat bespaarde ons in ieder geval het kijken naar de afgang van het Nederlands
elftal tegen Portugal. Het is met de overbetaalde Nederlandse voetballers
eigenlijk hetzelfde gesteld als met de CEO’s van de banken. De bonus incasseren,
terwijl de bank dreigt om te vallen. Want het is toch knap om miljoenen te
“verdienen” en alle wedstrijden te verliezen. Maar goed, gelukkig dat wij
zeilen als hobby hebben. Vandaag vertrokken we met mooi weer, de zon scheen, maar helaas hadden we de ZW-4 wel tegen. Na het eerste kruisrak zwakte de wind
wat af en draaide naar Z-3 om vervolgens omstreeks twee uur geheel weg te
vallen, waardoor we motor hebben bijgezet. Bij het oversteken van een
shipping lane kwamen we nog een tanker tegen. Even later zagen we een zeer
donkergrijze lucht naderen en begonnen we het donkerbruine vermoeden te krijgen
dat dit wel eens slecht weer kon betekenen. En inderdaad even later begon het
fiks te plensen. De wind trok aan, zodat we weer even konden zeilen, maar al
gauw zwakte de wind weer af om daarna een kompleet rondje te draaien om onze
boot tot groot plezier van de voortdurende hoosbuien, die er gretig gebruik van
maakten. Deze tocht deed ons denken aan de oversteek van het kanaaleiland
Alderney naar Dartmouth in 2007, waar ook continue hoosbuien en daarbij ondersteund door een ZO-6/7 ons het leven zuur maakten. Inmiddels begon het ook
te onweren. Diverse donderslagen hoorden we om ons heen. De ene keer voor ons
en de andere keer weer achter of naast ons. Uiteindelijk kwamen we half
verzopen in onze Mustopakken om 17:00 uur in Odden aan, waar we afmeerden aan
de kade voor een Deense Najad en een Marineschip. Op het log hadden we ruim 57
Nm staan, terwijl de afstand Anholt naar Odden slechts 45 Nm bedraagt. Vanwege het
kruisen en de windstroom van ca. 1,5 knoop die we tegen hadden, hebben we 12 Nm
meer gevaren. We waren nog niet aangemeerd of de havenmeester kwam er al aan
met zijn auto om het havengeld te innen. Het maakt die Denen verder niet uit
wat je doet als je maar snel betaalt. Ook begon het opnieuw flink te waaien met
een stormachtige N-8. De gribfiles van vanochtend hadden een ZO-6 voorspeld,
maar de weerkaarten van 18:00 uur gaven deze noordelijke windkracht van 7/8 bft wel aan. De
barometer was in 12 uur tijd ook 10 punten gezakt. Het zeewater kwam soms met bakken over de kadepier en over onze arme Carina heen. We lagen te schudden aan onze landvasten. We waren gelukkig net op tijd
binnen. Vanavond maar even bijkomen van onze barre druipnatte tocht en een plan
maken voor morgen, dan zou het beter weer zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten