maandag 4 juni 2012

Naar het eilandje Jegindø

Vandaag hebben we voor de verandering opnieuw NW-6/7. De zesde dag inmiddels. De voorspelling is, dat dit nog zeker vandaag en morgen aanhoudt. De temperatuur is 2 graden hoger dan gisteren en komt nu uit op 13 graden Celsius, nog steeds te koud voor de tijd van het jaar. Over de opwarming van de aarde zullen we het maar niet meer hebben. De vrouwelijke havenmeester van Gyldendal kwam om 11:00 uur nog vriendelijk vragen of alles aan boord in orde was en of we wel voldoende etenswaren aan boord hadden. In Struer hadden we gelukkig een voorraad ingeslagen, want in Gyldendal zijn er geen winkels. De dichtstbijzijnde winkel ligt 2 à 3 km verder in het plaatsje Lihme. Om 13:00 uur bekeken we de nieuw binnengekomen weerkaarten. De wind was wat afgezwakt naar WNW-5/6 en dus besloten we om naar het eiland Jegindø te gaan, ongeveer 6 Nm ten NW van Gyldendal. De wind was tegen en op motor en puntje fok voeren we naar Jegindø, waar nog één box vrij was en onze Carina daar maar net inpaste. We werden opgevangen door een Deense passant, die naast ons lag, en de havenmeester. Het was nog een toer om de box in te komen, gezien de beperkte afmeting van de box en ruimte ervoor. Gelukkig lag de box aan het uiteinde van de steiger en konden we er uiteindelijk zijwaarts met hulp van de Deense passant er in komen. Jegindø is een klein eiland met een omtrek van 15 km en middels één hoofdweg verbonden met de vaste wal. De haven bestaat uit een kleine visserijhaven en een apart jachthaventje. Bij de haven was een klein visserijmuseum gevestigd, die we na een wandeling langs het Limfjord en zijn fraaie kleine zandstranden, in de middag nog even hebben bekeken. De entree was gratis, wat je wel vaker ziet in Denemarken, die de cultuur kennelijk hoog in het vaandel heeft staan en voor iedereen betaalbaar wil houden. Het museumpje vertelt over de visserijgeschiedenis van Jegindø, waar nog enkele oude vissersbootjes, vele nettten, roestige scheepsmotoren en andere visserijattributen uit het verleden waren te bewonderen. De havenmeester, die 20 jaar geleden als “trucker” drie keer in de week op Scheveningen reed, gaf ons enthousiast enkele toeristische tips, zodat we morgen met deze informatie op onze vouwfietsen het eiland Jegindø willen gaan bekijken.