zaterdag 2 juni 2012

Van Struer naar Gyldendal

Vanochtend was de wind afgenomen naar NW-5/6, een mooie wind om naar Gyldendal te zeilen, een afstand van 6,5 Nm vanaf Struer. We vertrokken om kwart voor tien in de ochtend. De koers was Noordoost, zodat we met halve wind en alleen al op de fok ruim 7 knopen voeren. Na ca. 4 Nm viel ineens de wind helemaal weg en draaide zelfs naar het Noordoosten ofwel pal tegen. Na een paar kruisrakken kwamen we tot de conclusie dat met die weinige wind er nauwelijks vorderingen werden gemaakt. Dus besloten we de motor maar weer bij te zetten en voeren we om 11:15 uur de jachthaven van Gyldendal binnen, waar we tijdens het afmeren ook nog een regenbui over ons heen kregen, de eerste van deze vakantie. We lagen nauwelijks vast in onze box, of de wind draaide weer naar NW en nam met dezelfde vrolijke vaart weer toe tot windkracht 5/6. Merkwaardig weer hier in het Limfjord. Gyldendal heeft slechts een kleine jachthaven en is een recreatiegebied. Je treft er alleen zomerhuisjes en een restaurant aan. ’s Middags hebben we een wandeling gemaakt naar een gehucht, genaamd Lihme, ca. 2 km landinwaarts en bestaande uit een paar huisjes en een oud kerkje, dat we dan ook maar meteen hebben bekeken. Het kerkje is kennelijk ooit gedeeltelijk verwoest geweest, maar weer opgebouwd, hetgeen te zien was aan de verschillende steensoorten, die waren gebruikt. Door het fraaie Deense landschap zijn we daarna weer teruggelopen naar onze boot, waar we een mooi uitzicht hadden op de kuststrook. Morgen willen we, als tenminste de weergoden ons gunstig gezind zijn, naar het slot “Spøttrup Borg” fietsen, gelegen in het plaatsje Spøttrup, dat ca. 12 km van Gyldendal ligt en de best bewaard gebleven middeleeuwse burcht van Denemarken schijnt te zijn.