vrijdag 15 juni 2012

Van Hals naar Anholt

Vandaag zijn we vertrokken om 8:30 uur naar het eilandje Anholt, dat midden in de Oostzee tussen Zweden en Denemarken ligt. Hoewel Anholt dichter bij Zweden ligt, is het toch een Deens eiland. De wind was ZW-3/4 en er scheen een waterig zonnetje. Het was ook nog steeds erg koud. Afgelopen nacht was de buitentemperatuur 8 graden Celsius en overdag ca. 12 graden. En dat terwijl het al bijna de langste dag van het jaar is. De afstand van Hals naar Anholt is 43 Nm en met een zuidwestenwind 3-4 bft koersten we zuidoost met ca. 7 knopen. Even later passeerden we het aanloopbaken van de oostingang van het Limfjord, waar we vorig jaar ook in onze vakantietocht naar Göteborg langs zeilden, maar toen van het eiland Lӕsø naar het vissersplaatsje Øster Hurup. Halverwege viel echter de wind weg, zodat we de motor moesten bijzetten. Even later draaide de wind naar zuid tot zuidoost en trok weer aan, zodat we op motor en grootzeil scherp aan de wind onze koers vervolgden. Om 15:30 uur kwamen we bij het havenhoofd van Anholt aan, waar de veerboot ons voorbij stoomde en die we uiteraard even voor moesten laten gaan. Het is gebruikelijk in Anholt om met de steven aan een steiger af te meren en het achterschip aan een paalboei te bevestigen. Dat was nog een hele toer, maar met de hulp van een Duitse passant, was deze klus ook snel geklaard. Anholt is een klein eiland met hoge duinenrijen. Er lagen veel Duitsers en Denen, maar ook enkele Noorse, Zweedse en Poolse jachten. Er kwam zelfs nog een Engelsman met een catamaran binnen, die even een helpende hand nodig had om het gevaarte af te meren. Morgen is er veel wind voorspeld en mogelijk ook regen, alhoewel Anholt de meeste zonneschijn van Denemarken schijnt te hebben. De dag daarna is de voorspelling ook niet al te best. Weer veel wind en ook de windrichting is tegen voor onze volgende bestemming, de plaats Odden aan de westelijke noordpunt van Sjӕlland gelegen, het eiland waar ook Kopenhagen op ligt. Morgen gaan we Anholt verkennen als het weer tenminste een beetje meezit. ’s Avonds hebben we nog een kleine wandeling gemaakt langs de haven en door de duinen waar we een fraai uitzicht hadden over de jachthaven.